Publicacions

Dones represaliades a Terrassa

Memòria, feminisme i justícia històrica

El llibre Dones represaliades a Terrassa, de Rosa Maria Fernández Sansa, és una investigació rigorosa que recupera la memòria de les dones que van ser perseguides i represaliades pel règim franquista després de la Guerra Civil.

L’obra posa llum sobre una realitat històrica sovint invisibilitzada: la repressió específica que van patir moltes dones pel fet de ser dones i per la seva vinculació amb valors democràtics, republicans i de transformació social.

Fruit d’un llarg treball de recerca en arxius municipals i estatals, el llibre reconstrueix trajectòries vitals marcades per la presó, la persecució i el silenci, i reivindica el paper de les dones en la defensa de les llibertats i la democràcia.

Tal com expressa l’autora, conèixer aquesta història és imprescindible per entendre el present i continuar avançant cap a una societat més justa i igualitària.

Aquest treball s’inscriu en una mirada feminista de la memòria històrica, que posa al centre les experiències de les dones i denuncia la seva invisibilització en els relats oficials.

El llibre forma part de la col·lecció Terrassa Violeta, una iniciativa que vol reconèixer i posar en valor el paper de les dones en la construcció social, política i democràtica de la ciutat.

Presentació oficial

La presentació oficial del llibre va tenir lloc el 28 de març de 2025 a la Masia Freixa de Terrassa, en un acte institucional que va posar en relleu la importància de la memòria històrica femenina.

L’acte va comptar amb la presència de l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, així com de representants municipals i professionals de l’àmbit de la memòria democràtica i els arxius.

Aquesta presentació va significar un pas més en el reconeixement públic de les dones que, malgrat la repressió, van contribuir a la construcció d’una societat més justa i igualitària.